dr hab. Maria Anna Ryłko-Kurpiewska, prof. UG
Stanowiska zajmowane w jednostkach
- Konsultacje i terminy
- Biografia i osiągnięcia
- Profil naukowy
Terminy konsultacji:
Informuję, że od 1.10.2022 do 31.03.2023 jestem na urlopie zdrowotnym i nie prowadzę konsultacji. Zapraszam na semestr letni.
Anna Ryłko-Kurpiewska
specjalista z zakresu języka reklamy, doktor habilitowany nauk o mediach, doktor językoznawstwa, profesor nadzwyczajny na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja społeczna Uniwersytetu Gdańskiego, opiekun merytoryczny specjalizacji Reklama i Public relations. Kierownik Podyplomowych Studiów Reklamy i Marketingu Medialnego Uniwersytetu Gdańskiego. Pomysłodawca i członek kapituły konkursu Medi@stery – na najlepszą pracę magisterską z wiedzy o mediach. Członek zardządu Zespołu Etyki Słowa przy RJP Polskiej Akademii Nauk, członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Autorka 3 ksiażek i redaktor 7. monografii dotyczących procesu komunikacji w mediach i kilkudziesięciu publikacji poświęconych reklamie i komunikacji społecznej. Od wielu lat realizuje projekty komercyjne w zakresie tworzenia tekstów reklamowych, doradztwa i ekspertyz związanych z komunikacyjnymi aspektami reklamy, tworzeniem nazw i logotypów.
Członkostwo w organizacjach i towarzystwach naukowych:
Zespół Etyki Słowa przy RJP PAN
PTKS
TMJP
- Zainteresowania badawcze
- Publikacje
Mechanizmy perswazji i ich uwarunkowania w reklamie. Jawne i ukryte sposoby oddziaływania na odbiorcę w procesie komunikacji. Specyfika tworzenia nazw i logotypów.
Książki i rozdziały w książkach:
- A. Ryłko-Kurpiewska, Dzieci jako odbiorcy reklam telewizyjnych, Gdańsk 2008, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
- A. Ryłko-Kurpiewska, Reklama jako sztuka powtórzeń, Gdynia 2016, publikacja w druku
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Media, Business, Culture, Research on language and the function of the media , Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2014
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Media, Business, Culture, Social and political role of media, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2014
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Media, Business, Culture, New trajectories of advertising and public relations, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2014
- Ethos w historii, literaturze i kulturze, pod red. A. Ryłko-Kurpiewskiej i M. Sachy, Gdańsk 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Synkretyzm form i nośników wykorzystywanych przez sektor elektroenergetyczny w strategiach komunikacyjnych w: Problemy konwergencji mediów w Polsce, Wyd. Verbum, Sosnowiec -Praque 2015
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Between tradition and modernity. Relations between the media, business and culture [w]: Media, Business, Culture. Research on language and the function of the media, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2014.
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Horizons of communication. The meaning of the media in social and political life [w]: M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Media, Business, Culture. Social and political role of the media, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2014.
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, In the dialogue with recipient. New aspects of marketing communication [w]: M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Media, Business, Culture. New trajectories of advertisements and public relations, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2014
- A. Ryłko-Kurpiewska, Children as Consumers - A Few Remarks on Children's Product Naming [w]: Media, Business, Culture. Research on language and the function of the media, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2014
- A. Ryłko-Kurpiewska, To Google - słowem dziesięciolecia, w: Mówię więc jestem, t IV, pod red. E. Rogowskiej, M. Milewskiej-Stawiany, Gdańsk 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (1/4 arkusza)
- A. Ryłko-Kurpiewska, W. Gustowski, Konwergencja komunikowania interpersonalnego i masowego w komunikacji marketingowej (casus bloga mBanku) [w:] Oblicza komunikacji społecznej ,red. M. Kaczmarczyk, Wyd. Verbum, Sosnowiec -Praque 2013, ISBN 978-80-87800-01-0; ISBN 978-83-61991-23-6. (1/2 arkusza)
- A. Ryłko-Kurpiewska , Witamy w świecie marek! O zmieniającej się funkcji dziecka jako odbiorcy reklamy, [w:] Problemy konwergencji mediów w Polsce, red. M. Kaczmarczyk, Wyd. Verbum, Sosnowiec -Praque 2013, ISBN 978-83-61991-35-9; ISBN 978-83-61991-359. (1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska, Za co cenimy witaminy - o dawnych i współczesnych sposobach kreowania nazw preparatów zawierających w swym składzie witaminy, w: Słowotwórstwo w różnych odmianach języka : materiały piątej konferencji językoznawczej poświęconej pamięci profesora Bogusława Krei, pod red. Ewy Badydy, Jolanty Maćkiewicz i Ewy Rogowskiej-Cybulskiej, Gdańsk,Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2013 SERIA: Wokół Słów i Znaczeń, 5 ISBN: 978-83-7865-094-2 (1 arkusz)
- Ryłko-Kurpiewska, Reklama oczami najmłodszych Wykorzystywanie dziecięcych sposobów reprezentacji i strukturalizowania świata w tworzeniu komunikatów reklamowych, w: Maski dziennikarstwa, pod red., A. Kalinowskiej-Żeleźnik, A. Lusińskiej, J. Maćkiewicz, Bernardinum 2012, ISBN 978-83-7823-099-1(1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska, Starość w reklamie telewizyjnej, czyli o medialnym wizerunku osób dojrzałych, w: Kreowanie i zmiana współczesnego przekazu reklamowego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2012, ISBN 978-83-7205-314-5 (1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska, Serialowy sposób na nudę – o serialowości jako metodzie konstruowania reklam telewizyjnych, w „Studia Pragmalingwistyczne” 2011, Rok III, Kultura popularna – części i całości. Narracje w kulturze popularnej (1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska, Tercjalny bohater w reklamie – czyli o tym, skąd znamy Goździkową, w: Media, Biznes, Kultura, pod red. J. Krefta, Gdańsk 2011(1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska , Językowe sposoby pozyskiwania odbiorcy w reklamie, czyli o tzw. zaczepkach słownych w dynamicznej reklamie zewnętrznej w: Pragmatyczne aspekty tekstu i dyskursu, Gdańsk 2011, ISBN 978-83-7326-844-9
- A. Ryłko-Kurpiewska , Słowotwórstwo i kreacja w reklamie, o zachętach wpisanych w nazwy leków, w: Wokół słów i znaczeń. Słowotwórstwo a media, pod red. E. Badydy, J. Maćkiewicz i E. Rogowskiej-Cybulskiej, Gdańsk 2011. ISBN 978-83-7326-785-5 (1 arkusz)
- Ryłko-Kurpiewska, Rycerz w srebrnej zbroi i dama w opresji – o funkcjonowaniu elementów kultury rycerskiej w reklamach telewizyjnych, w: Ethos w historii, literaturze i kulturze, pod red. A. Ryłko-Kurpiewskiej i M. Sachy, Gdańsk 2010( 1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska, Wstęp do tomu: Ethos w historii, literaturze i kulturze, pod red. A. Ryłko-Kurpiewskiej i M. Sachy, Gdańsk 2010 (1/2 arkusza)
- A. Ryłko-Kurpiewska, Reklama w kaszubskim radiu, w: Między przeszłością a współczesnymi mediami. Z problemów historii, kultury i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2009, ISBN 978-83-7326-656-8,s.161-171 (1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska, O znaczeniu kontekstu w budowaniu nazw produktów, w: Polonistyczne drobiazgi językoznawcze. Materiały sesji jubileuszowej oddziału Gdańskiego Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego z 23 października 2006 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2009, ISBN 978-83-7326-581-3.
- A. Ryłko-Kurpiewska, Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej, red. Anna Obrębska, Primum Verbum, Łódź 2009 (1 arkusz)
- A. Ryłko-Kurpiewska, Między zagadką a reklamą, czyli o strukturalnym ich podobieństwie, w: Media, Biznes, Kultura, pod red. J. Krefta i J. Majewskiego (1 arkusz).
- A. Ryłko-Kurpiewska, W. Gustowski, Naukowiec, uczony, badacz – portrety ludzi nauki w mediach, – 2015 , publikacja w druku
Studia i artykuły:
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska , Essay: Between Knowledge and Practice: The Faces of Modern Mass Media, w: “The Clarion” Ashford University 2014
- M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Public Image of Healthcare Personnel in Poland and Some Other European Countries, w: “International Business and Global Economy” 2015,
- A. Ryłko-Kurpiewska, Nazwa i jej oblicza w skojarzeniach, http://pharma.info.pl/NazwaIJejOblicza----artykuly-7646.html
- A. Ryłko-Kurpiewska, Naprowadzanie hasłem, „Marketing w Praktyce” 2008, nr 10.
- A. Ryłko-Kurpiewska, Reklama lokalnie, „Marketing w Praktyce” 2008, nr 9.
- A. Ryłko-Kurpiewska, Sztuka ulicznego dialogu, „Marketing w Praktyce” 2008, nr 2.
- A. Ryłko-Kurpiewska, Kontrowersje wokół tradycji badań nad komunikatem reklamowym, „Studia Medioznawcze” 2007, nr 4
- A. Ryłko –Kurpiewska ,Reklama w świetle teorii komunikacji „Marketing i Rynek” 2004, nr 10.
- A. Ryłko- Kurpiewska, Dziecko jako idealny adresat reklamy, „Marketing w Praktyce” 2004, nr 8
- A. Ryłko- Kurpiewska ,Nazwa i jej oblicza w skojarzeniach, „Marketing w Praktyce” 2004, nr 10
- A. Ryłko- Kurpiewska, Oblicza polskiego Kid marketingu, „Brief” 2004, nr 10
- Ryłko- Kurpiewska, Komunikacja i reklama, „Marketing i Rynek” 2002, nr 11
- A. Ryłko- Kurpiewska, Ożywianie produktów w reklamie, „Marketing w Praktyce” 2001, nr 4
- A. Ryłko- Kurpiewska, Baśniowy świat reklamy, „Marketing w Praktyce”2000, nr 4.
- A. Ryłko-Kurpiewska, Uwodzicielska Barbie, „Aida Media” 1999, nr 3, s. 11-13
- A. Ryłko-Kurpiewska ,Między bajką a reklamą, „Aida Media” 1998, nr 12
- A. Ryłko- Kurpiewska, Bohater z bajki, „Aida Media” 1997, nr 12.
Referaty:
- Naukowiec, uczony, badacz – portrety ludzi nauki w mediach . Konferencja jubileuszowa Media Dziennikarze Wiedza Media masowe w procesach rozpowszechniania i popularyzacji wiedzy, Kraków UJ Dziennikarstwo
- Synkretyzm form i nośników wykorzystywanych przez sektor elektroenergetyczny w strategiach komunikacyjnych II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Problemy konwergencji mediów w Polsce", Kraków w dniach 25-26 czerwca 2014 roku. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, Międzynarodowe Centrum Badań nad Mediami i Komunikacją Społeczną, Fundacja „Humanitas” oraz Akademia Ignatianum w Krakowie.
- Studenci o monitoringu mediów – wiedza, kompetencje i oczekiwania. I Ogólnopolska Konferencja Monitoring Mediów – Potrzeba czy Konieczność. Gdańsk 26 listopada 2014
- Witamy w świecie marek! O zmieniającej się funkcji dziecka jako odbiorcy reklamy Problemy konwergencji mediów w Polsce, Akademia Ignatianum, Kraków, 24-25 stycznia 2013 roku
- Zaplanowana zmiana miejsc - o dwuznacznej funkcji kategorii nadawcy i odbiorcy w reklamie; Kongres PTKS, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 26-28 września 2013 roku
- Separatory jako nowa forma zwracania uwagi na reklamę, Międzynarodowa Konferencja Media Biznes Kultura, Pomorze 2013, Gdańsk 10-11.10. 2013 r.
- Dziecko jako konsument - o sposobach konstruowania nazw produktów skierowanych do najmłodszych.
- Współczesna Psychologia Mediów, Międzynarodowa Konferencja; Uniwersytet Jagielloński, Wyższa Szkoła Pedagogiczna’ Kraków, 15-16 listopada 2012
- Konferencja ogólnopolska „Słowotwórstwo w różnych odmianach języka”, Gdańsk 16-17 maja 2011 (organizator: Zakład Współczesnego Języka Polskiego, Wydział Filologiczny UG oraz Zakład Języka Mediów, Wydział Nauk Społecznych UG, Oddział Gdański Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego), Za co cenimy witaminy – o dawnych i współczesnych sposobach kreowania nazw preparatów zawierających w swym składzie witaminy
- Trójgłos w panelu dyskusyjnym „ Przereklamowana konsumpcja, Gdańsk 2 czerwca 2011, Trójgłos: Qvo vadis familia. Rodzina w dobie konsumpcjonizmu (Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii UG)
- Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2010, 16-17 września r., referat: Tercjalny bohater w reklamie – czyli o tym, skąd znamy Goździkową
- Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2015, 8-9 października, Czy pospolicenie znaku może się przysłużyć marce. Strategie stosowane przez Google
- Interdyscyplinarna konferencja naukowa. Narracje w kulturze popularnej Warszawa, 7 — 9 października 2010. Serialowy sposób na nudę – o serialowości jako metodzie konstruowania reklam telewizyjnych
- IV Konferencja Językoznawcza z cyklu „W świecie słów i znaczeń” poświęcona pamięci profesora Bogusława Krei, Gdańsk 2-3 czerwca 2009 r., Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego (Instytut Filologii Polskiej, Zakład Języka Mediów, Dziennikarstwo i komunikacja społeczna), referat : O zachętach wpisanych w nazwy leków
- Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej pt. Kreowanie komunikowania – zawartość, kontrola, krytyka, Wrocław 15-17 września 2008 r; referat: Starość w reklamie telewizyjnej, czyli o medialnym wizerunku osób dojrzałych
- Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2008, 16-17 września 2008 r., referat: Między zagadką a reklamą
- Konferencja „Pragmatyczne aspekty tekstu i dyskursu”, Gdańsk 26 maja 2008r., referat: Językowe sposoby pozyskiwania odbiorcy w reklamie, czyli o tzw. zaczepkach słownych w dynamicznej reklamie zewnętrznej
- Konferencja „Komunikacja wizualna”, Tuczno 20-12 października 2008r, referat: W kręgu baśniowych bohaterów, czyli o baśni w reklamie raz jeszcze
- Konferencja : Między przeszłością a współczesnymi mediami organizowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego i Komisje Historii Nauki i Techniki PAN, Krokowa , 15. 07. 2008; referat: A. Ryłko-Kurpiewska, Reklama w kaszubskim radiu
- Konferencja : Ethos rycerski w historii, literaturze i kulturze, organizowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego i Komisje Historii Nauki i Techniki PAN, Krokowa 15 lipca 2009 r. , referat: Rycerz w srebrnej zbroi i dama w opresji – o funkcjonowaniu elementów kultury rycerskiej w reklamach telewizyjnych”
- Sesja jubileuszowa oddziału Gdańskiego Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, 23 października 2006 rok; referat: O znaczeniu kontekstu w budowaniu nazw produktów
- A. Ryłko- Kurpiewska, Dziecko jako adresat reklamy, Konferencja Dziecko media elektroniczne- nowy wymiar dzieciństwa, Białystok 2005r
REFERATY, ODCZYTY POZAKONFERENCYJNE
W ramach spotkań towarzystw naukowych, na zaproszenie innych ośrodków naukowych, podczas seminariów naukowych, branżowych itp.
- Referat podczas posiedzenia Komisji Historii Nauki i Techniki PanGdańsk maj 2009, referat: O rozwoju języka reklamy
- Wykład dla uczestników studiów doktoranckich na zaproszenie Akademii Sztuk Pięknych : Język a typografia. Wystąpienie 12 maja 2011 r
- Wykład na zaproszenie Uniwersytetu III wieku i Klubu Seniora, październik 2010 Temat: Sposoby komunikowania w reklamie
- Wykład dla Uniwersytetu III wieku, Perswazja i manipulacja w reklamie październik 2010
- Wykład dla doktorantów na zaproszenie Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu na temat metodyki pisania pracy naukowej
- Szanse i aspiracje ludzi młodych. Aktywność młodych katolików Gdańskich. Trójgłos w VII Colloquium Gdańskim.
Varia:
PUBLIKACJE O CHARAKTERZE PUBLICYSTYCZNYM
- Recenzje i felietony (około 180 tekstów) w rozgłośni „Radio Plus’
- Felietony (20 tekstów) w rozgłośni „Radio Gdańsk”
- Artykuły dotyczące różnych aspektów kultury na łamach „Dziennika Bałtyckiego”, „Gazety Gdyńskiej’,” Gwiazdy Morza”
WYSTĄPIENIA UPOWSZECHNIAJACE WIEDZĘ.
- Strategie tworzenia nazw produktów ( II LO w Gdyni )
- Krytycznym okiem na reklamy (Szkoła Podstawowa nr 20 w Gdyni)
PUBLIKACJE O CHARAKTERZE DYDAKTYCZNYM
- A. Ryłko-Kurpiewska, Opracowanie merytoryczne i komentarz do filmów edukacyjnych
- 1. Scenariusz filmu: W świecie znaków niewerbalnych, Gdynia 2005, Wydawnictwo Operon.
- 2. Scenariusz filmu: Funkcje wypowiedzi, Gdynia 2005, Wydawnictwo Operon.
- 3. Scenariusz filmu: Dźwięki mowy, Gdynia 2005, Wydawnictwo Operon.
- 4. Scenariusz filmu: Jan Kochanowski- poeta doctus, Gdynia 2005, Wydawnictwo Operon.
- 5. Scenariusz filmu: Pokolenie Kolumbów, Gdynia 2005, Wydawnictwo Operon.