dr Beata Czechowska-Derkacz
Kontakt
Zawód
nauczyciel akademicki, rzecznik prasowyAktualnie pełnione funkcje:
rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego
Stanowiska zajmowane w jednostkach
- Konsultacje i terminy
- Biografia i osiągnięcia
- Profil naukowy
Terminy konsultacji:
Konsultacje w semestrze zimowym 2020/2021:
konsultacje online - czwartki w godz. 11.00 - 12.30 przez aplikację MS Teams
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka i współautorka publikacji z zakresu kreowania wizerunku, public relations oraz rzecznictwa prasowego, m.in. monografii Magia politycznych wizerunków w mediach. Aleksander Kwaśniewski i Andrzej Lepper. Studium przypadków (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2011), Rzecznictwo prasowe. Oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna (DIFIN 2015), Identity and Image In Media Communication (Novae Res 2016) oraz serii artykułów naukowych z zakresu kryzysu komunikacyjnego na uczelniach wyższych i wizerunku naukowców. Jako rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego, dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem oraz pracownik naukowo dydaktyczny łączy teorię z praktyką, prowadząc zajęcia i warsztaty z zakresu public relations, komunikacji społecznej i dziennikarstwa. Zainteresowania naukowe koncentruje na komunikacji społecznej i naukach o mediach, prowadząc badania w obszarach strategii wizerunkowych i komunikacyjnych w mediach. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społcznej oraz Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich Prom.
W wolnym czasie (jeśli to pojęcie ma zastosowanie do PR-owców) lubi wycieczki rowerowe, górskie, teatr, książki i filmy.
Biografia:
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Obroniła pracę doktorską z zakresu kreowania wizerunku w mediach. Autorka i współautorka publikacji z zakresu kreowania wizerunku, public relations oraz rzecznictwa prasowego, m.in. książek Magia politycznych wizerunków w mediach. Aleksander Kwaśniewski i Andrzej Lepper. Studium przypadków(Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2011) oraz Rzecznictwo prasowe. Oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna (DIFIN 2015), Identity and image in media Communications (Novae Res/Kinvara Co.Galway: TrueSign-Gdynia 2016).
Od 2003 roku rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego i nauczyciel akademicki. Adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem. Łączy teorię z praktyką, prowadząc zajęcia z zakresu public relations, systemów medialnych, źródeł informacji dziennikarskich oraz szkolenia i warsztaty dla specjalistów PR oraz dziennikarzy.
Zainteresowania naukowe koncentruje na badaniach dotyczących strategii wizerunkowych w mediach oraz mechanizmów funkcjonowania współczesnych mediów.
Członek Zarządu Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich Prom.
W wolnym czasie (jeśli to pojęcie ma zastosowanie do PR-owców) lubi wycieczki rowerowe, górskie, teatr, książki i filmy.
Członkostwo w organizacjach i towarzystwach naukowych:
Członek Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich "PROM"
Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
- Zainteresowania badawcze
- Publikacje
- Udział w konferencjach
- rola i miejsce zawodowych komunikatorów (przede wszystkim rzeczników prasowych) w organizacji i komunikacji masowej,
- wizerunek uczelni wyższych i naukowców,
- specjalista PR jako współtwórca komunikatu medialnego,
- strategie wizerunkowe,
- wizerunek polityczny,
- rola mediów we współczesnej komunikacji społecznej.
Wybrane publikacje:
- B. Czechowska-Derkacz, Newsowy charakter artykułów o nauce w polskich tygodnikach opinii, "Horyzonty Wychowania", 16 (39) 2017, s. 115-133 https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HW/article/view/1224
- B. Czechowska-Derkacz, M. Łosiewicz, A. Ostrowski Nie zabijaj, Nie kradnij. Sytuacje kryzysu najwyższego ryzyka na uczelniach wyższych w relacjach mediów, „Studia Medioznawcze”, 3 (70)/2017, s. 89-98
http://studiamedioznawcze.pl/article.php?date=2017_3_70&content=czechows... - B. Czechowska-Derkacz, M. Łosiewicz, Funkcjonowanie dualizmu wizerunkowego polskich naukowców w przekazach medialnych w: Komunikowanie w nauce, E. Żyrek Horodyska, M. Hodalska (red), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016
- B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015
- B. Czechowska-Derkacz, M. Łosiewicz, Uczelnie w medialnym kryzysie – dychotomiczny obraz naukowca i uczelni wyższej w mediach, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, 2/2015 (14), s. 15-33, (http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/)
- B. Czechowska-Derkacz, Dziennikarstwo obywatelskie – o mediach w rękach odbiorców w: Social and political role of media/ MEDIA-BIZNES-KULTURA. Społeczna i polityczna rola mediów, M. Łosiewicz, A. Ryłko Kurpiewska (red.), Gdynia/Ireland 2015, s. 531-548
- B. Czechowska-Derkacz, Rzecznik prasowy, specjalista ds. PR – zadania i miejsce w organizacji w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 14-30
- B. Czechowska-Derkacz, Relacje z mediami – modele współpracy , w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 31-51
- B. Czechowska-Derkacz, Jakość komunikacji w działaniach rzecznika prasowego, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 51-68
- B. Czechowska-Derkacz, Wystąpienia w mediach, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 69-78
- B. Czechowska-Derkacz, Konferencja prasowa i briefing – spotkania na pewnym gruncie, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 119-129
- B. Czechowska-Derkacz, Krytyka w mediach – oświadczenie i odpowiedź na skargę, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 130-138
- B. Czechowska-Derkacz Rankingi. Chaos planowany, jakość do poprawki, w: „10 lat środowiska, 20 lat konferencji. Inspiracja europejska, potrzeba lokalna” – wydanie jubileuszowe książki o z okazji 10-lecia Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PROM, Redakcja B. Czechowska-Derkacz, K. Sławiński, M. Zimnak, M. Witkowski, Wrocław 2013, strony 20-26
- B. Czechowska-Derkacz, Próba dochodzenia prawdy w mediach, czyli o sprostowaniu jako narzędziu komunikacji z punktu widzenia zawodowych komunikatorów – rzeczników prasowych, Proto.pl, część 1 i część 2, 15.11.2014
- B. Czechowska-Derkacz, Magia politycznych wizerunków w mediach. Aleksander Kwaśniewski, Andrzej Lepper. Studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012
- B. Czechowska-Derkacz, Inforozrywka i tabloidyzacja w polskich mediach po 1989 roku w kontekście komunikacji politycznej, w: Media, biznes, kultura, tom II, J. Kreft, R. Stopikowski (red.), Wydawnictwo Marpress, Gdańsk 2011, s. 290-298
Książki i rozdziały w książkach:
Monografie
- B. Czechowska-Derkacz, M. Zimnak (red.), Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015
- B. Czechowska-Derkacz, Magia politycznych wizerunków w mediach. Aleksander Kwaśniewski, Andrzej Lepper. Studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012
- M. Łosiewicz, A. Ryłko Kurpiewska, K. Bałandynowicz-Panfil, B. Czechowska-Derkacz, K. Walotek-Ściańska, Identity and image in media Communications, Novae Res/Kinvara Co.Galway: TrueSign-Gdynia 2016
Redakcja naukowa monografii
- Media Biznes Kultura. Media w procesie zmian – etyka i komunikacja, B. Czechowska-Derkacz, D. Chomik, J. Wojsław (red.), t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018
- Media Biznes Kultura. Medialne kreacje wizerunkowe – obraz i słowo, B. Czechowska-Derkacz, D. Chomik, J. Wojsław (red.), t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018
Rozdziały w monografiach
- B. Czechowska-Derkacz, Media and Myths: Che Guevara - A Case Study w: B. Czechowska-Derkacz, D. Chomik, J. Wojsława, Media Biznes Kultura. Medialne kreacje wizerunkowe - obraz i słowo, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2018, s. 237-257
- B. Czechowska-Derkacz, M. Łosiewicz, Funkcjonowanie dualizmu wizerunkowego polskich naukowców w przekazach medialnych w: Komunikowanie w nauce, E. Żyrek Horodyska, M. Hodalska (red), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016
- B. Czechowska-Derkacz, Dziennikarstwo obywatelskie – o mediach w rękach odbiorców w: Social and political role of media/ MEDIA-BIZNES-KULTURA. Społeczna i polityczna rola mediów, M. Łosiewicz, A. Ryłko Kurpiewska (red.), Gdynia/Ireland 2015, s. 531-548
- B. Czechowska-Derkacz, Rzecznik prasowy, specjalista ds. PR – zadania i miejsce w organizacji w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 14-30
- B. Czechowska-Derkacz, Relacje z mediami – modele współpracy , w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 31-51
- B. Czechowska-Derkacz, Jakość komunikacji w działaniach rzecznika prasowego, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 51-68
- B. Czechowska-Derkacz, Wystąpienia w mediach, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 69-78
- B. Czechowska-Derkacz, Konferencja prasowa i briefing – spotkania na pewnym gruncie, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 119-129
- B. Czechowska-Derkacz, Krytyka w mediach – oświadczenie i odpowiedź na skargę, w: Rzecznik prasowy – oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna B. Czechowska-Derkacz, Marek Zimnak (red.), Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015, s. 130-138
- B. Czechowska-Derkacz, Inforozrywka i tabloidyzacja w polskich mediach po 1989 roku w kontekście komunikacji politycznej, w: Media, biznes, kultura, tom II, J. Kreft, R. Stopikowski (red.), Wydawnictwo Marpress, Gdańsk 2011, s. 290-298
Studia i artykuły:
- B. Czechowska-Derkacz, Newsowy charakter artykułów o nauce w polskich tygodnikach opinii, "Horyzonty Wychowania", 16 (39) 2017, s. 115-133 https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HW/article/view/1224
- B. Czechowska-Derkacz, M. Łosiewicz, A. Ostrowski Nie zabijaj, Nie kradnij. Sytuacje kryzysu najwyższego ryzyka na uczelniach wyższych w relacjach mediów, „Studia Medioznawcze”, 3 (70)/2017, s. 89-98
http://studiamedioznawcze.pl/article.php?date=2017_3_70&content=czechows... - B. Czechowska-Derkacz, M. Łosiewicz, Uczelnie w medialnym kryzysie – dychotomiczny obraz naukowca i uczelni wyższej w mediach, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, 2/2015 (14), s. 15-33, (http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/)
-
B. Czechowska-Derkacz, Próba dochodzenia prawdy w mediach, czyli o sprostowaniu jako narzędziu komunikacji z punktu widzenia zawodowych komunikatorów – rzeczników prasowych, Proto.pl, część 1 i część 2, 15.11.2014,
- B. Czechowska-Derkacz Rankingi. Chaos planowany, jakość do poprawki, w: „10 lat środowiska, 20 lat konferencji. Inspiracja europejska, potrzeba lokalna” – wydanie jubileuszowe książki o z okazji 10-lecia Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PROM, Redakcja B. Czechowska-Derkacz, K. Sławiński, M. Zimnak, M. Witkowski, Wrocław 2013, strony 20-26
- Redakcja tomu oraz udział w komitecie redakcyjnym tomu okolicznościowego: 40 lat Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010
- Wstęp oraz redaktor prowadzacy: M. Andrzejewski, L. Mokrzecki, J. Włodarskiego Zarys dziejów Uniwersytetu Gdańskiego. Sześćdziesiąt lat tradycji polskiego szkolnictwa pedagogicznego i ekonomicznego na Wybrzeżu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006
Varia:
- Redakcja tomu oraz udział w komitecie redakcyjnym tomu okolicznościowego: 40 lat Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010
- Wstęp oraz redaktor prowadzacy: M. Andrzejewski, L. Mokrzecki, J. Włodarskiego Zarys dziejów Uniwersytetu Gdańskiego. Sześćdziesiąt lat tradycji polskiego szkolnictwa pedagogicznego i ekonomicznego na Wybrzeżu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006
KONFERENCJE NAUKOWE
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Facebook – lustro mediów”, Kraków-Gdańsk, 12.06.2015, Uniwersytet Gdański i Uniwersytet Jagielloński
-
Toruń, Homo Communicatativus. Przestrzeń informacyjna współczesnej nauki, 25-26 czerwca 2015, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, udział
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Media-Biznes-Kultura. Pomorze 2015”, 8-9.10.2015, Gdańsk, Uniwersytet Gdański, przygotowanie i prowadzenie panleu: "Rola rzecznika prasowego w organizacji"
- Uniwersytet Gdański, Gdańsk, Wydział filologiczny UG, Międzynarodowe Seminarium „Międzyjęzykowe i międzykulturowe konteksty współczesnego dyskursu publicznego”, 16 listopada 2015, Tytuł referatu: Polityczne wizerunki w świetle teorii symulakrów Jeana Baudrillarda
- Kraków, Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II, 21-22 października 2014, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Przejawy manipulacji w dziennikarstwie, reklamie i PR, tytuł referatu: Uczelnie w medialnym kryzysie – dychotomiczny obraz naukowca i uczelni wyższej w mediach
- Gdańsk, 26 listopada 2014, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Monitoring Mediów. Konieczność czy potrzeba? , tytuł referatu: Komunikacja w kryzysie na podstawie monitoringu mediów uczelni wyższych
- Gdańsk, Uniwersytet Gdański, Instytut Politologii, 26 listopada 2013, Konferencja Naukowa Koła Naukowego Uniwersytetu Gdańskiego Politicsus: Wizerunek polityka w mediach, tytuł referatu: Wizerunek polityka w mediach: Aleksander Kwaśniewski – polityk spełniony – studium przypadku,
- Gdańsk, Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, 11 października 2013, Międzynarodowa konferencja „Media-Biznes-Kultura. Pomorze 2013”, tytuł referatu: Dziennikarstwo obywatelskie – o mediach w rękach odbiorców
- Gdańsk, Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, 25-26 marca 2010, II Ogólnopolska konferencja „Media-biznes-kultura”, tytuł referatu: Inforozrywka i tabloidyzacja w polskich mediach po 1989 roku w kontekście komunikacji politycznej
KONFERENCJE BRANŻOWE
-
26. Konferencja Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PROM, Uczelnie w poszukiwaniu nowych dróg komunikacji, Bornisławów-Łódź, 24-27 stycznia 2016
-
25. Konferencja Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PROM, Łochów, „Uczelnia na całe życie", Collegium Mazovia, 21 - 24 czerwca 2015
- 22. Ogólnopolska Konferencja Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PROM: Uniwersytety i nauka – antidotum na trudne czasy? Warsztaty dla rzeczników prasowych i służb promocyjnych uczelni wyższych, Kraków, Uniwersytet Jagielloński, 9-12.02.2014
- 23. Ogólnopolska Konferencja Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PROM: Uczelnia polska – uczelnią międzynarodową. Jak budować wizerunek na rynkach zagranicznych?, Frankfurt nad Odrą, Uniwersytet Viadrina, 29 czerwca-2lipca 2014
- Brenna, Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich PROM oraz Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, 27-30 stycznia stycznia 2013, XX Konferencja PROM pt. „Wyzwania i rozwiązania: Strategie komunikacyjne uczelni w nadchodzącej przyszłości”
- Toruń, Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich PROM oraz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 30.06-03.07.2013, XXI Konferencja PROM pt. „Pragmatyka i etyka uczelnianego public Relations”, referat „Prawo prasowe i Ustawa o dostępie do informacji publicznych jako narzędzia PR w strategii wizerunkowej instytucji”
- Poznań, Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich PROM oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 15-18 stycznia 2012, XVIII Konferencja PROM pt. „Marketing uczelni wyższych w otoczeniu biznesowym”, referat „Infotainment i tabloidyzacja w mediach – jak się bronić?”
- Gdańsk, Gdański Uniwersytet Medyczny, 2-4 września 2010, Ogólnopolska sesja: „Jak robić uczelnianą gazetę w dobie Internetu”, referat pt: Dziennikarstwo obywatelskie: jak wykorzystać pokolenie sieci do tworzenia gazety”